The connected cargo bike
“Meten is weten”, zegt Luuk Nijland als ik hem vraag waarom Cargo Cycling samenwerkt met Paztir. Het is Nederlands voor “meten is weten” – misschien geen verrassend antwoord van de man die verantwoordelijk is voor productontwikkeling bij het merk dat, sinds de lancering in 2020, van sterk naar sterk is gegroeid. “Totale integratie is nodig om een totaaloplossing te bieden”, voegt hij eraan toe. Het is een principe dat, zoals u zult zien, ten grondslag ligt aan bijna alles wat ze doen.
En waarom werkt Paztir samen met Cargo Cycling? “Ten eerste maken ze uitstekende bakfietsen. Maar bovendien begrijpen ze de voordelen van totale integratie met onze systemen”, vertelt CEO Andrej Sobotkiewicz enthousiast. “Geen slepende draden, geen aftermarket-aanpassingen – hoewel dat natuurlijk wel mogelijk is – maar goed ontworpen, interne integratie vanaf het eerste moment. En dat is de reden waarom onze teams nauw samenwerken bij de ontwikkeling.”
Op het eerste gezicht hebben Cargo Cycling en Paztir veel gemeen. Beide zijn gevestigd in het oosten van Nederland en hun gebruikers-klanten zijn organisaties die bakfietsen gebruiken, meestal in vloten. Ook ligt bij beide bedrijven een zware nadruk op innovatie. Waarin ze verschillen is hun expertise: Cargo Cycling bouwt bakfietsen, Paztir ontwikkelt en produceert de systemen die bakfietsen met elkaar verbonden houden. Genoeg redenen dus om samen te werken.
Als we op een mistige decemberochtend bij elkaar zitten op het hoofdkantoor van Cargo Cycling (Sobotkiewicz sluit zich via een videoverbinding bij ons aan), gaat het gesprek al snel over de pijnpunten waar beheerders van vrachtfietsen dagelijks mee te maken hebben en hoe deze kunnen worden opgelost.
“Het gaat erom hoe we het leven van wagenparkbeheerders makkelijker kunnen maken. Het is belangrijk om van tevoren te zeggen dat gebruiksvriendelijkheid een succesfactor op zich is. En dan kun je denken aan de dagelijkse realiteit van een vloot fietsen in de straten van een stad: waar staan ze allemaal? Wie rijdt op welke fiets? Hoe lang duurt het om de rondes te maken? Dingen die voorheen werden overgelaten aan giswerk. Data nemen het mysterie weg, wat zich vertaalt in een soepeler lopende organisatie.”
“Onderhoud is een andere grote”, voegt Sobotkiewicz toe. “Via apps weten wagenparkbeheerders vaak wel hoe ver renners hebben gereden, maar niet op welke fietsen ze rijden! Terwijl dat best een belangrijk detail is. Hoe kun je onderhoud goed plannen als je dat niet weet? Dat is de fiets negeren, wat vaker wel dan niet een dure fout is! Bij een bestelwagen of een vrachtwagen ligt de Total Cost of Ownership al vast: na x aantal kilometers is dit het onderhoud dat gedaan moet worden. Maar met bakfietsen zijn we er nog niet. Door gewoon een kilometerteller (die afgelegde afstand telt) toe te voegen, kunnen we beginnen hen daarbij te helpen.”
“Een interessante op dat gebied is de bandenspanning.” Sobotkiewicz gaat verder: “Het klinkt nogal obscuur, maar bandenspanning is echt belangrijk op een bakfiets. Het is vaak de enige vering die een fiets heeft”. Paztir ontwikkelde samen met SKS Germany een bandenspanningssensor die via e-mail of smartphone meldingen stuurt naar berijders, wagenparkbeheerders of monteurs wanneer de bandenspanning onder een bepaald niveau zakt. De band kan dan opnieuw worden opgepompt – voordat het gecompliceerdere onderhoudsproblemen veroorzaakt.
“Het is belangrijk om van tevoren te zeggen dat gebruiksvriendelijkheid een succesfactor op zich is.”
Luuk Nijland
“De kettingspanningssensor is een vergelijkbare”, zegt Nijland. “Als je kunt voorkomen dat een ketting in het veld breekt, lost dat een hoop hoofdpijn op. Data kan daar doorheen snijden en fleetmanagers laten zien; ja, er was een mechanisch probleem, of nee, het was iets anders – rijdersgedrag, het weer, enzovoort.”
“Dat is een heel goed voorbeeld van waar gegevens mensen kunnen helpen in hun werkrelaties”, legt Sobotkiewicz uit. “Als de gegevens duidelijk zijn, valt er niet over te twisten. Collega’s kunnen zich minder richten op triviale zaken en meer op het communiceren van wat echt belangrijk is voor elkaar. Goed voor hen en goed voor hun klanten, die meer aandacht krijgen in plaats van of de banden van deze of gene motor te laag lopen.”
Nijland komt terug op het thema gebruiksvriendelijkheid: “Het is ook heel belangrijk om het leven van rijders makkelijker te maken. Zij brengen hun werkzame leven door op onze fietsen. Met zaken als de nabijheidssensor van de keyfob zijn ze minder tijd kwijt aan het vergrendelen en ontgrendelen van de bak. Dat is een kleine verandering die in de loop van een dag veel verschil maakt. Tijdbesparend en ook geldbesparend.”
“Het Internet of Things (IoT) opent een hele nieuwe wereld voor fietslogistiek. Wij zijn hier om dat potentieel te benutten.”
Andrej Sobotkiewicz
“Ja, en dat heeft ook te maken met de sleuteltoewijzing voor de wagenparkbeheerder,” voegt Sobotkiewicz eraan toe. “Weten welke sleutel toegang heeft tot welk kastje en wanneer. Hetzelfde geldt voor de automatische parkeerrem. Die zet het voertuig effectief stil met één druk op de knop – het zijn allemaal extra veiligheidsniveaus die goed zijn voor iedereen.”
I comment that it sounds quite complicated, these bikes covered in sensors. “Yes and no”, reflects Nijland. “By making it simple for our customers, we make it complicated for ourselves – but that is all behind the scenes!”
Ik merk op dat het nogal ingewikkeld klinkt, die fietsen vol sensoren. “Ja en nee”, reflecteert Nijland. “Door het eenvoudig te maken voor onze klanten, maken we het ingewikkeld voor onszelf – maar dat is allemaal achter de schermen!”
“Door het eenvoudig te maken voor onze klanten, maken we het ingewikkeld voor onszelf – maar dat is allemaal achter de schermen!”
Luuk Nijland
En wat kunnen we in de toekomst verwachten van de fietslogistiek? Sobotkiewicz: “Van onze kant ligt de toekomst in een betere evaluatie van de gegevens. Dit zal wagenparkbeheerders helpen om de TCO van elke fiets beter te bepalen en voorspellend onderhoud te realiseren. We willen de datastroom ook openstellen richting fietsproducenten, zodat zij weten wat hun voertuigen in het echt meemaken en die gegevens kunnen gebruiken om betere fietsen te ontwerpen.”
“Voor ons draait het om de driehoek van fiets, berijder en servicepartner”, zegt Nijland. “Samenwerking tussen deze drie is essentieel en IoT is de sleutel die dat ontsluit. Er is zoveel potentieel, dus je moet gewoon all-in gaan op connectiviteit.”